Tämänhetkinen tilanne:
Perheeni asuu keskustassa noin 100 vuotta vanhassa kerrostalossa, 77m2 kokoisessa asunnossa. Meillä ei ole autoa ja olemme julkisen liikenteen suurkuluttajia. Meillä on kaukolämmitys ja lietemme toimii kaasulla. Omaa saunaa ei ole, vaan käymme kerran viikossa taloyhtiömme saunassa. Suihkussa käyn vähintään kerran päivässä ja joskus olen kauankin aikaa suihkussa. Olemme päättäneet asua aina (jos suinkin mahdollista) keskustassa ja kerrostalossa. Auton hankinta ei ole suunnitelmissa.
Kierrätämme lasin, paperin, pahvin, biojätteet ja patterit. Käytöstä poistuneet vaatteet viemme Uffin laatikkoon. Toimivat, mutta meille tarpeettomat tavarat, esim. huonekalut joita emme käytä, vanha tv, jne. annamme sukulaisille/kavereille tai viemme kierrätyskeskukseen.
Ruokavaliomme on sekaruokavalio, eli syömme kaikkea. Periaatteeni on, että vähintään kerran viikossa söisimme kalaa (haen sen tuoreena läheiseltä torilta), käytämme lähes ainoastaan kotimaista lihaa ja ostamme mahdollisimman usein luomu- ja reilunkaupan tuotteita.
Vaatteet ostamme aina uusina, paitsi vauvamme on saanut myös tuttavilta käytettyjä vaatteita. Pyrimme ostamaan hyvälaatuisia vaatteita, jotka pysyvät kuosissaan useamman vuoden, esim. takit (3kpl), joita olen tänä talvena käyttänyt ovat kaikki 3 - vuotta vanhoja. Kaveripiirissä olemme kierrättäneet vauvantarvikkeita (imetystyynyä, leikkimattoa, leluja, jne). Myös huonekalumme olemme ostaneet uusina, lukuunottamatta muutamaa sukulaisilta saatua huonekalua. Kosmetiikassa suosimme laadukkaita merkkejä, jotka ovat yleensä myös todella riittoisia, esim. olen käyttänyt joulusta saakka samaa päivävoidetta ja purnukka on vasta puolessa välissä. Vauvamme käyttää kertakäyttövaippoja.
Matkustimme ennen lapsen syntymää aika paljon, keskimäärin 1-2 kaukomatkaa ja 2 Euroopan matkaa vuodessa. (poislukien työmatkat). Nyttemin matkustelu on pakosta hiipunut lähes kokonaan, mutta aiomme kyllä aloittaa sen uudelleen kunhan vauva hiukan kasvaa. Emme matkusta "turistirysiin", esim. viimeisin kaukomatkamme suuntautui Peruun, jossa kiertelimme maata ympäri käyttämällä pääasiassa paikallista joukkoliikennettä. Tulevalle kesälle on suunnitteilla omatoimimatka luoteis-Ranskaan.
Harrastuksiimme kuuluu matkustelun lisäksi, lenkkeily, leffassa käynti ja lukeminen. Käymme myös silloin tällöin ulkona syömässä. Ravintolat joissa käymme tarjoilevat ruoan jostain muualta kuin kertakäyttöastioista ;) Pikaruokaloissa emme juurikaan käy jo pelkästään niiden tarjoamien ruokien epäterveellisyyden vuoksi. Varsinkin nyt kun meillä on lapsi, en halua hänelle tarjota sitä schaissea mitä pikaruokaloista pääasiassa saa. Myöskin eettiset syyt ravitsemuksellisten ja ekologisten syiden lisäksi ovat vahvat miksi en suosi pikaruokaloita.
Tilanteen arviointi
Eli mikä on elintavoissamme hyvää ja mikä taas katastrofi. (Asioista paremmin selvillä olevat, voivat vapaasti korjata, jos teen arvioinnin suhteen virheitä.)
Plussat:
- kerrostaloasuminen vanhassa talossa
- kaukolämmitys
- saunattomuus
- autottomuus - julkisen liikenteen käyttö
- jätteiden kierrätys
- omien vaatteiden kierrätys
- kodinkoneiden/tavaroiden kierrätys
- pikaruokaloiden välttäminen
- luomu- ja reilunkaupan tuotteiden käyttäminen
- vauvan tarvikkeiden kierrättäminen
- ekologiset harrastukset (paitsi matkustelu)
- veden suurehko kulutus
- lihan käyttö
- uusien vaatteiden ja huonekalujen osto kierrätyksen sijaan
- ahkera lentokoneen käyttö
- kertakäyttövaippojen käyttö
- En "lotraa" turhaan suihkussa.
- Vähennämme lihankäyttöä max. 3krt/viikko. (Tämä tulee olemaan vaikeampaa miehelleni!)
- Koitan saada vauvan oppimaan pian potalle, jotta vaippoja ei kuluisi niin paljon.
Ekologinen elämäntapa on valintojen ja myös uhrausten tekemistä. Se kuinka paljon kukin pystyy tekemään on aika yksillöllistä. Kaikki eivät pysty esimerkiksi elämään ilman autoa, ei ainakaan Suomessa missä julkinen liikenne on suurten kaupunkien ulkopuolella kehno ja välimatkat suuria. Kaikki eivät halua asua kerrostalossa, eikä kaikilla ole varaa ostaa kalliimpia luomu- reilunkaupan tuotteita. Mielestäni ekologisen elämäntavan "markkinoinnissa" oleellista olisi tiedon välittäminen ja ihmisten haastaminen kyseenalaistamaan omat kulutustavat. Sormi pystyssä saarnaamisella ja ihmisten syyttelemisellä ei saa mielestäni (tässäkään asiassa) mitään hyvää aikaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti