perjantai 16. lokakuuta 2009

Huhuu tasa-arvo!!!

Ärsyttää! Kaikki Suomessa asuvat ovat varmastikin sattuneet näkemään tv:stä Atrian mainoksen, jossa keski-ikäinen nainen haaveilee kuumista hetkistä nuoren miehen kanssa. Itse pidin mainosta hauskana ja erilaisena, pidin myös sen ennakkoluuloja rikkovasta sanomasta. Nyt luin kuitenkin Iltasanomista ( http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1741830), että kyseisestä mainoksesta on tehty kuluttajavirastoon valituksia siitä syystä että mainos on seksistinen, moraaliton ja esittää miehen alentavalla tavalla.
Siis mitä???? Tv:stä on tullut JOKA päivä ainakin viimeisen 10 vuoden ajan vastaavia mainoksia, missä seksuaalisten fantasioiden kohteina on ollut nainen (ja yleensä vielä nuori nainen). Mikseivät nämä ole ihmisten mielestä moraalittomia ja naista halventavia? Vai onko vielä nykypäivänäkin niin, että joidenkin ihmisten mielestä naisella ei ole oikeutta fantasioihin, vaan hänen oikea paikka on olla vain näiden kohde?!?
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että seksiä käytetään aivan uskomattoman paljon mainonnassa. Mikä ei todellakaan ole läheskään aina hyvä asia. Mutta kun "seksillä myyminen" ei todennäköisesti kuitenkaan häviä mediasta, niin eikö sitä voisi oikeasti yrittää edes jollain tasa-arvoistaa?
Vielä yksi asia...miksi naiselle, joka sattuu pitämään nuorempia miehiä viehättävänä on pitänyt keksiä oma nimitys "Puumanainen" (nimitys alunperin lähtöisin Jenkeistä)? Mikähän olisi vastaava nimitys miehelle, joka tykkää nuoremmista naisista....?!

3 kommenttia:

  1. Mariia,
    vielä yksi juttu muutes... yritin kommentoida sun blogisi puumanaisiin liittyvää kirjoitusta muutaman kerran, mut joistain syystä kun lähetin kommentin, se katosi eikä näemmä tullut koskaan esille. En tiedä sit onko sulla kommenttienvalvonnat päällä vai mitä, mutta joka tapauksessa olisin vaan ehdottanut, et kun nuoremmista miehistä kiinnostuneita naisia nimitetään puumiksi, ni niitä vanhempia miehiä jotka on kiinnostuneita nuoremmista naisista vois mun mielestä nimittää villisioiksi =D

    VastaaPoista
  2. Mielestäni kyseinen mainos oli hyvällä maulla tehty ja hauskan lämminhenkinen. En ymmärrä sen ympärille syntynyttä kohua..mainoksen päähenkilöt ovat sentään selvästikin aikuisia, joten kyse ei taida tosiaan ole ilmeisesti muusta, kuin että vanhemman naisen ei toisten mielestä sovi tapailla nuorempaa miestä. Suorastaan huvittavaa ja hieman surullistakin.

    VastaaPoista
  3. Tarja,
    Villisika, aika hyvä nimivalinta ;) Suostuiskohan media ottamaan tämän käyttöön...

    Anonyymi,
    Juuri tähän johtopäätökseen minäkin päädyin. Kyllä, surullista todellakin 2000-luvun Suomessa.

    VastaaPoista