keskiviikko 1. huhtikuuta 2009

Ei kiitos lasten uskontokasvatukselle !

Viime aikoina olen miettinyt aika ahdistuneena päiväkodeissa ja kouluissa annettavaa uskontokasvatusta. (Aihe tuli mieleeni samalla kun pohdin päiväkotiasioita muutama viikko sitten) Asia ei ole meidän tapauksessamme vielä mitenkään ajankohtainen, mutta asiaa ajateltuani olen vahvasti sitä mieltä, että lasten uskontokasvatus on vastoin lapsen perusoikeuksia ja uskonnonvapautta! Suomen perustuslaissa luku 2, 11 § sanotaan näin:

Uskonnonvapaus tarkoittaa valtion takaamaa vapautta harjoittaa omaa uskontoa yksin tai ryhmässä ('postiivinen uskonnonvapaus'). Uskonnonvapauteen kuuluu myös oikeus olla harjoittamatta uskontoa ja oikeus ateismiin ('negatiivinen uskonnonvapaus') sekä myös valtion tasapuolinen suhtautuminen kaikkiin vakaumuksiin.

Ennen kun paneudun aiheeseen tarkemmin, olisi ehkä aiheellista hieman valottaa omaa uskonnollista taustaani. Meidän suku on ollut aina ns. tapakristittyjä: kirkkoon kyllä kuulutaan, mutta ainoat kerrat milloin siellä käydään ovat häät, hautajaiset, ristiäiset tai kauneimpien joululaulujen laulaminen. Mieheni suku on ollut samanlainen. Uskonasioista ei kotona keskusteltu koskaan, iltarukousta ei luettu, eli uskonnollinen kasvatus jäi päiväkodin, koulun (ala-asteella luokanopettajani oli harras uskovainen nainen) ja myöhemmin seurakunnan järjestämän tyttökerhon, sekä rippileirin varaan. Minusta kasvoi jos ei nyt ateisti, mutta kumminkin asioista aika avomielisesti ajatteleva aikuinen. Lyhyesti sanottuna uskon että on olemassa joku meitä ihmisiä suurempi voima, mutta onko se sitten kristittyjen Jumala, muslimien Allah vai itse herra Buddha, tai vaikkapa kaikki nämä yhtä aikaa, ei minulla ole mitään mielipidettä tai käsitystä. Omaan elämänkatsomukseeni olen sopivasti noukkinut eri uskonnoista sellaisia viisauksia ja elämänohjeita, jotka minusta tuntuvat oikeilta, viisailta tai järkeviltä. Lapsemme on saanut kasteen, sillä se on mielestämme kuitenkin kaunis tapa antaa lapselle nimi. Rippikouluikäisenä poikamme saa vapaasti päättää, haluaako hän mennä rippileirille tai vaikkapa Prometheus-leirille. Seuraavaksi esittämäni mielipiteeni olisivat ehkäpä erilaiset jos minulla olisi järkkymätön usko ja ajatus yhdestä ja oikeasta totuudesta.

Mielestäni pienten lasten vakaumuksellinen uskontokasvatus on karkeasti sanottuna aivopesua. Pieni lapsi ei osaa kyseenalaistaa asioita, joita aikuinen kertoo hänelle totena. Lapsi opetetaan uskomaan tietyllä tavalla, hänelle kerrotaan lapsen kielelle käännettynä raamatun tarinoita pyhänä totuutena ja pahimmassa tapauksessa jopa suorastaan pelotellaan lasta. Vai mitäpä olette mieltä tästä laulusta, minkä kuulin laulettavan eräässä pääkaupunkiseudun päiväkodissa viime vuonna .

ÄLÄ SILMÄ PIENI
Älä silmä pieni, katso mihin vain, älä silmä pieni,
katso mihin vain, sillä Isä Taivainen näkee lapsen sydämeen.
Älä silmä pieni, katso mihin vain.
Älä korva pieni, kuule mitä vain, älä korva pieni kuule mitä vain,
sillä, Isä Taivainen näkee lapsen sydämeen.
Älä korva pieni kuule mitä vain.
Älä käsi pieni, koske mitä vain, älä käsi pieni koske mitä vain, sillä
Isä Taivainen näkee lapsen sydämeen.
Älä käsi pieni koske mitä vain.
Älä jalka pieni, astu mihin vain, älä jalka pieni astu mihin vain, sillä
Isä Taivainen näkee lapsen sydämeen.
Älä jalka pieni astu mihin vain.
Älä kieli pieni, puhu mitä vain, älä kieli pieni puhu mitä vain, sillä
Isä Taivainen näkee lapsen sydämeen.
Älä kieli pieni puhu mitä vain.
Älä sydän pieni, mieti mitä vain, älä sydän pieni mieti mitä vain, sillä
Isä Taivainen näkee lapsen sydämeen.
Älä sydän pieni mieti mitä vain.


Ahdistavaa ja kuvottavaa sanon minä! Ja tämä on siis vain yksi laulu, joka lasten kanssa laulettiin uskontokasvatuksen tuokiolla. Päiväkodin uskontokasvatushan ei periatteessa pitäisi olla vakaumuksellista, vaan enemmänkin kristinuskon perusteisiin tutustumista. Tämä mielestäni olisikin ok yhtenä osana uskontokasvatusta. Mutta kuinka monessa päiväkodissa/koulussa opettajan oma vakaumus vaikuttaa tapaan millä uskontoa opetetaan? Veikkaan että aika monessa. Ja on myös hyvin yleinen käytäntö, että pappi vierailee päiväkodissa säännöllisesti ja pitää lapsille hartauden, samoin päiväkotiryhmät käyvät silloin tällöin kappelissa. Tuskinpa nämä tahot kovin vakaumuksetonta opetusta antavat... Miten uskonnonvapaus toteutuu lapsella, jos hänelle annetaan vain yksi ja ainoa näkökulma ja vaihtoehto? Eikö uskon pitäisi olla juuri uskonasia, oma ja vakaa halu uskoa johonkin korkeampaan.

Voidaan tietysti kyseenalaistaa mitä pahaa tai väärää sitten uskonnonopetuksessa on, sillä kyllähän suurinosa meistä on kuitenkin juuri osallistunut kuvailemaani uskonolliseen kasvatukseen ja meistä on tullut aivan normaaleja, omilla aivoilla ajattelevia ihmisiä. Ensinnäkin, se on eettisesti ja perustuslaillisesti väärin. Ei ole kenenkään muun ihmisen asia päättää toisten uskosta, vanhemmilla/opettajilla ei saisi olla tätä ylivaltaa lapsia kohtaan. Tämän lisäksi pieni lapsi voi kokea uskononopetuksen pelottavana ja ahdistavana ja nämä pelot voivat seurata pitkään, ehkäpä jopa loppuelämän.

Jos minä saisin päättää uskontokasvatuksen tunneilla esiteltäisiin lapsille maailman eri uskontoja, niiden perusajatuksia, kertomuksia ja eettisiä oppeja (eri uskontoja taidetaan nykysysteemissä käsitellä ensimmäisen kerran yläkoulussa?). Vierailijoita kävisi eri uskontokunnista ja retkiä tehtäisiin eri uskontojen rukoushuoneisiin. Näin lapsi oppisi jo ihan pienestä pitäen, että on erilaisia tapoja uskoa. Hän saisi pikkuhiljaa oman ymmärryksensä ja arvostelukykynsä kehittyessä päättää mihin suuntaan haluaa itse uskoa, vai haluaako mihinkään.

Onko ainoa mahdollisuus paeta tätä aivopesua erota kirkosta, sillä uskontokuntiin kuulumattomat lapset osallistuvat elämänkatsomustiedon opetukseen, kirkkoon kuuluvilta tämä on evätty. Et:n oppisisällöt kuulostavat minun korvaani juuri siltä mitä haluaisin lapselleni opetettavan. Et-opetus.fi sivustolta lyhennetysti kopsattuna:

"Elämänkatsomustieto (esiopetuksessa elämänkatsomustietokasvatus) on perustaltaan monitieteinen peruskoulun ja lukion katsomusaine, jossa opetuksen lähtökohtana on lapsen oma elämismaailma. Elämänkatsomustieto ei pohjaudu mihinkään yhteiskunnalliseen instituutioon tai katsomukseen, vaan siihen kuuluu aineksia filosofiasta, yhteiskunta-, uskonto- ja kulttuuritieteistä. Keskeistä elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteissa on vastuullisuus, toisten huomioiminen, itsenäinen ajattelu ja suvaitsevaisuus. Oppitunneilla voidaan pohtia esimerkiksi kysymyksiä kuten Mikä on oikein? ja Miten tieto ja uskomus eroavat? Elämänkatsomustiedossa tutustutaan myös erilaisiin katsomuksiin ja kulttuureihin."

Kuulostaa aika kivalta, eikö?


2 kommenttia:

  1. Voi, olen huono ilmaisemaan ajatustani, mutta en usko, että kuvaamasi "aivopesu" toimii. Uskon, että kasvaessaan lapsi saa vaikutteita paljon myös muualta, esim. vanhemmiltaan, eikä päiväkodin uskonnon esiintuominen ole lapsen kannalta "peruuttamatonta". Mm. vanhempien tuella voi tutustua muihin uskontoihin/ ajattelutapoihin ja myöhemmin myös koulussa tutustutaan asiaan laajemmin.

    Entäpä jos uskontoa ei olisi tarjolla lainkaan, eikö voisi ajatella myös käänteisesti, että lapsi voi jäädä vaille myös jotain hyvin tärkeää?

    Eräs ystäväni on täysin ateisti. Silti hän on käynyt seurakunnan kerhossa lastensa kanssa ja lapset ovat kuulleet joka kerran lyhyen hartauden. Ystäväni ei ole pitänyt tätä pahana, vaan on tarjonnut lapsilleen myös toisen näkökannan omansa (ateismin) lisäksi. Rohkeaa avarakatseisuutta?

    Ajatuksia, tuntemuksia, filosofioita ja uskontoja on paljon. Omani on omaan turvalliseen kokemukseeni perustuva "lapsen usko Taivaan Isään". Sitä ei ole minulle pakkosyötetty vaan olen siihen saanut eväät elämäni aikana.

    Olipas sinulla ajatuksia herättävä teksti ;)
    Aurinkoa!

    VastaaPoista
  2. Hei Milliam,

    Kiitoksia pitkästä kommentista.
    On varmastikin totta, ettei uskonnollinen aivopesu toimi suurimpaan osaan lapsia ja lapset saavat elämänkatsomukselliset näkemyksensä jostain aivan muualta kuin päiväkodin/koulun uskontokasvatus tunneilta. Mutta missä menee se raja, mikä on eettisesti oikein lapsia kohtaan? Onko oikein pakkosyöttää lapsille uskontoa niin kauan, kun ketään ei pahemmin satu? Onko vanhemmilla oikeus päättää mihin lasten tulee uskoa? Mitäpä jos päiväkodeissa kerran viikossa opetettaisiin Marxin oppeja ainona oikeana tapana käsitellä yhteiskunnallisia asioita? Olisiko se oikein?

    Kaikissa uskonnoissa on mielestäni todella tärkeitä eettisiä ja filosofisia ajatuksia ja opetuksia. Tämän vuoksi mielestäni onkin tärkeää, että lapselle tarjotaan mahdollisuus tutustua erilaisiin uskontoihin. Mutta minä en ole se henkilö joka lapselle kertoo mihin näistä hänen tulisi uskoa, eikä mielestäni lastentarhanopettajilla/luokanopettajilla ole tätä oikeutta lastani kohtaan myöskään.

    Ymmärrän, ettei oikeasti uskovaisille ihmisille tule tätä ristiriitaa (ainakaan näin voimakkaasti), sillä heillähän on vain yksi ja oikea totuus. Meille muille, voi tuntua ahdistavalta ja väärältä, että lapselle syötetään tätä totuutta ainoana oikeana vaihtoehtona. Meidän maailmassahan näitä vaihtoehtoja on monia ja keneltäkään lapselta (uskovaisen tai ateistin) ei tulisi näitä vaihtoehtoja viedä pois! On totta, että minä voin päiväkodin ulkopuolella tutustuttaa lapseni erilaisiin uskontoihin, mutta miten onkaan asiat uskovaisen perheen lapsilla? Onko heillä mahdollisuus valita uskoaan?


    Vaikeita asioita ovat nämä... Aurinkoista kevättä sinnekin päin :)

    VastaaPoista